tirsdag 29. mars 2011

Hjemmelaget er best!

Det kan vel gjelde det meste, men denne gangen er det snakk om modelleringsleire eller "PlayDough" som vi kaller det her i huset.

Både barna og jeg er veldig glade i å modellere, skape og være kreative med modelleringsleire og jeg liker spesielt godt PlayDough som er å få kjøpt i butikkene. Det er noe med teksturen i leira. Problemet er at den blir så fort tørr, så etter å ha tilsatt litt ekstra vann i noen runder går den i søpla. Derfor var gleden stor da jeg for noen år siden kom over oppskrift på hjemmelaget PlayDough. Den er minst like god som PlayDough - om ikke bedre.

Det er lenge siden jeg sist laget "PlayDough" da den siste produksjonen holdt i ett år i kjøleskapet! Men i januar kom søsteren min hjem med fantastiske konditorfarger fra Amerika, og nå ville vi lage mange små porsjoner med leire.

Vil du prøve selv? Her er oppskriften:

100 g hvetemel
50 g salt
1ts kremortartari (fås kjøpt på apotek)
1 ss olje
ønsket farge


Alle ingredienser blandes sammen og varmes sakte over komfyren. Når deigen er seig og bare bittelitt klissete tas den ut på benkeplaten og knas. Det hele tar ca 10 minutter!

Kremortartari er viktig fordi det gjør blandingen seig. EN boks er ganske dyrt, men den varer kjempelenge (mye lenger enn best før - datoen på boksen. Leira er ikke farlig å få i munnen. Saltets hensikt i leira er først og fremst å lage vond smak, slik at ikke de små spiser den opp...


Konditorfarger fra Amerika anbefales og står alltid på min ønskeliste når noen er over på de kanter. Blandingene har mye sterkere fargegjengivelse enn det vi er vant til.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Flott! Oppskriften ligner på gammeldags trolldeig. Jeg har forresten et par bokser med kremotartari, en av de går til den kreative - mom

erica sa...

You're making me homesick! Love the bright colors. I'll have to remember your wish list, the next time we travel to the States.

ohelene sa...

Minner meg på at vi skulle ha kjøpt ingrediensar til å lage ny leikedeig her i huset. Vi brukar sitronsyre i vår oppskrift.